Az Információs társadalom témán belül különösen
felkeltette az érdeklődésem a digitális
generációk, tehát a digitális
bennszülöttek és digitális
bevándorlók kérdése, ezért egy kicsit utánajártam.
Marc Prensky 2001-ben írt tanulmányában használja először a digitális bennszülöttek (Digital
Natives) elnevezést azokra, akik beleszülettek a digitális világba, és a
számítógép és Internet digitális nyelvét „anyanyelvi szinten beszélik”.
Ezzel
szembeállítja azokat, akik életük során csak később kezdtek el ismerkedni a
digitális világ új vívmányaival, őket nevezi digitális bevándorlóknak. A digitális bevándorlók „akcentusa” abban
nyilvánul meg, hogy ők csak második lehetőségként tekintenek az Internetre, egy
kicsit olyan, mintha fél lábbal a múltban ragadtak volna.
A digitális
bennszülöttek számára vicces példák sora hozható a digitális bevándorlók
akcentusára. Számos történetet ismerek arról, hogy a digitális bevándorlók közé
tartozók például kinyomtatják a kapott e-mailt és úgy olvassák el, vagy
telefonon megkérdezik, hogy „Megkaptad az e-mailt, amit küldtem?”
Azonban sajnos
ez nem csak vicc, hanem egészen komoly dolog. Ha belegondolunk abba, hogy a még
iskolába járó digitális bennszülötteket oktató pedagógusok jelentős része
digitális bevándorlónak tekinthető, akkor felmerülhet bennünk, hogy ez milyen
nagy probléma lehet az oktatásban. A
szerző találóan szemlélteti ezt egy példával: a digitális bennszülöttek számára
sokszor olyannak tűnik az iskola, mintha erős akcentussal rendelkező,
érthetetlen külföldiek tartanák az órákat. Véleménye szerint, a digitális
bevándorlóknak nem kifogásokat kell keresniük, hanem meg kell változniuk. Ezt az álláspontot támogatva megjegyezném,
hogy sok digitális bevándorló pedagógus szeretne közeledni a diákjai „nyelve”
felé, csak nem biztos, hogy egymaguk boldogulnak ezzel, azonban ma már számos
oldalon elérhetőek különféle ötletek, amelyek alkalmazásával megteremtődhet a
közeledés a két generáció között. A szerzőhöz csatlakozva úgy gondolom, hogy
különösen fontos minden egyes tantárgyhoz kapcsolódva, és mindezt az oktatás
minden szintjén, új, a digitális bennszülötteknek való módszerek kitalálása,
amelybe akár magukat a tanulókat is bevonhatjuk.
A tanulmány második részében Marc Prensky arra vállalkozik, hogy a neurobiológia és a szociálpszichológia területéről származó kutatások alapján összegyűjtse azokat a bizonyítékokat, melyek alátámasztják, hogy a digitális bennszülötteket a természetes nyelvükön kell elérni. Az vizuális médiával és IKT-val átszőtt környezetben felnövő gyermekek agya másképpen fejlődik, másfajta viselkedést mutatnak mint az évekkel ezelőtt felnövő társaik, ezért más oktatási módszereket és tananyag tartalmat igényelnek. A digitális bevándorló pedagógusok feladata tehát, hogy kreativitásukkal megfűszerezve, a világ új nyelvén adják át értékes tudásukat és bölcsességüket digitális bennszülött tanítványaiknak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése