Töredelmesen
bevallom, fogalmam sem volt mi a manót jelenthet az a web 2.0, amíg erről nem
hallottam az IKT kurzuson. :D Természetesen rögtön rájöttem, hogy annak
ellenére, hogy ezzel a fogalommal nem voltam tisztában, nap mint nap használtam. :) Úgyhogy gondoltam a következő cikk erről az ismeretlen ismerősről fog szólni!
Csak hogy tudatosítsuk, mégis mit, miért, mire használhatunk, mi, digitális
bennszülöttek... hogy aztán ennek tudatában a későbbiekben a pedagógia/ gyógypedagógia vizére biztonságosan evezhessünk.
Kezdjük egy kis családfakutatással:
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEg3bN6KtDUprOx6xrH8Rr5MU-5ERjyHblEgd0Bwk5ULzcXqpBXNaiZo2HaOtIX4cDUxsFEFL4rGxt6_NOuwDuZgAtMhYZScrmr6tpI40a36qHDxKrdmWX_LoXxjci68IwO8YCAtNwP97PI/s320/GettyImages-532395784-574cbb0d3df78ccee10bedf7.jpg)
A web 2.0 ehhez képest már kétirányú kommunikációt
tesz lehetővé, és elsősorban a közösségekre épülnek, ahol a felhasználók
közösen készítik el vagy osztják meg a tartalmakat, valamint egymással
interaktív kapcsolatokat alakíthatnak ki. A szerver sem a centralizációt
szolgálja, ez csak egy keretet ad, amibe bárki – bármi beleférhet.
(A web 2.0 kifejezést egyébként Tim
O'Reillynek, az O'Reilly Media cég alapítójának tulajdonítják, 2004-ből.)
Ami pedig a web 2.0 utódját illeti, a web 3.0 sincs messze (vagy már épp
ez is létezik), ami főként az integráló szerepe miatt jelent hatalmas
előrelépést. A web technológia a jövőben egyre inkább személyre szabódik és egyre komplexebb
megoldások, algoritmusok jönnek létre. Különböző tervek vannak arról, hogy hogyan lehetne az óriási mennyiségű információ között megtalálni leggyorsabban a legprecízebb találatokat. Egyik ötletük a különböző „robottitkárok”/
„elektronikus ügynökök” létrehozása, akik előre képesek felderíteni a weben elérhető
információkat, szolgáltatásokat, és miután meggyőződtek a megbízhatóságról (különböző tanúsítványok átvizsgálásával), csak
utána kerülne hozzánk, olvasókhoz. Illetve "értelmező" keresőmotorokat szeretnének létrehozni, hogy egy-egy találat ne csak a karakterek egyeztetése után jöjjön fel, hanem értelmezze is a szót a keresőben, és ezután akár több nyelven is a keresett szó értelmezésének megfelelő találatokat mutassa nekünk. Izgalmasan hangzik! :)
Visszatérve a jelenbe, a web 2.0-val a tartalomfogyasztás új korszaka jött el, amit ez a táblázat összefoglal:
Azt tudjuk, hogy az email a postai levelezés virtuális párja, míg a Web 2.0-nek nincs „offline megfelelője”, mert olyan fokú kooperációt, közösségi együttlétet, tudásmegosztást valósít meg, mely a való világban elképzelhetetlen. Talán ezért is annyira nagy a jelentősége, ezért tudja formálni a közvéleményt, vagy tud új témákat, fogalmakat behozni a köztudatba...
Csoportosítási lehetőségek:
A Web 2.0
eszközöknek többféle csoportosítási
szempontja létezik, vegyítem az órán hallottakat a tanulmányban lévőkével,
illetve azzal, hogy én (hogyan) használom vagy sem. :)
Amiket én is használok:
- Közösségi oldalak: ugye nem kérdés mi ez? pl.: www.facebook.hu , www.myvip.hu , www.myspace.com , www.moly.hu
- Közösségi oldalak: ugye nem kérdés mi ez? pl.: www.facebook.hu , www.myvip.hu , www.myspace.com , www.moly.hu
3 különböző
tartalmú „oldalt” is létrehoztam a facebookon belül:
- a legrégebbi oldalam
keresztény tartalmú posztokat tartalmaz: https://www.facebook.com/azeletvidamoldala/
- van egy
kreatív tartalommal teli oldal: https://www.facebook.com/diy.otletborze/?fref=ts
- és egy
pedagógiai tartalmú oldal: https://www.facebook.com/teachfromtheheartt/
(Az utóbbi két
oldal azért jött létre, hogy a gépemre eddig lementett dolgok ne vesszenek el,
és „hasznosan” tároljam valahol, ahol esetleg másoknak is jól jön egyszer.)
Nagyon nagyon szeretek képeket nézegetni és fotózni is, minden mennyiségben :D szóval nagyon
sok ilyen oldalon fent vagyok – főleg bámészkodni, de az instagramon egy idő után én is elkezdtem posztolni. :)
- Mivel szinte mindig zenét hallgatok, (tanulni
is csak zenére tudok), ezért alap a youtube csatornák követése, hallgatása... és ha nem szól a zene, akkor pedig filmet, sorozatot nézek.
- Én szinte csak
akkor olvasok blogokat, ha egy-egy cikk/tartalom felkelti a figyelmemet a
facebookon böngészve.
- Ezeket látogatom
általában: http://777blog.hu/ / https://gyereketeto.hu/ / http://krisztusbanmaradni-korralhaladni.blog.hu / www.tanárblog.hu + még jó pár kreatív ötlettel teli blogot nézek néha.
- Magát a
blogírást, csak a kurzus tanulási naplója miatt kezdtem el használni, de nem
rajongok ezért különösebben. (Ezerszer átfogalmazok egy „anyagot”, mire közzé
„merem” tenni, és tőlem ez rengeteg időt vesz igénybe ..:) ) Ez a csoportunk
blog címe : www.iktagyogypedagogiaban.blogspot.hu Jelenleg itt vagy! :)
- Én ezt is inkább csak
olvasásra használom, félévente felnézek twitterre, és megnézem mi történt egy-egy híres emberrel.
- Kedvencem a prezi! Bár sokan ijesztőnek találják, szerintem egyszerű elsajátítani,
és nagyon sok lehetőség rejlik benne, és könnyebben izgalmasabbá tehetjük
az előadásunkat egy ilyen prezivel, mint egy sima ppt-vel.Az egyetem sok
lehetőséget biztosít nekünk arra, hogy sok témában tartsunk előadásokat
az egyes kurzusokon. Íme néhány prezi, amit ezekre készítettem:
- Nem adom fel alapítványról - https://prezi.com/wqi2uyjvditx/nem-adom-fel-alapitvany
- Digitális forradalom a fogyatékosságügyben : https://prezi.com/-0m_9zs0mzti/digitalis-forradalom-a-fogyatekossagugy-kezeben
- ez pedig az Egyenlő Bánásmód Hatóságról szól: https://prezi.com/icln7nwpjs-z/egyenlo-banasmod-hatosag-ebh/
- Pesten ha új helyre megyek, az útvonalam gyakran a google-mapssel tervezem meg.
Nagyon hasznos, hogy a BKV útvonalait is tartalmazza, bár ahogy egyre jobban ismerem Pestet,
már magamtól rövidebb/ egyszerűbb utakat találok ki. De kezdőknek életmentő! :D
· - Online
gondolattérképek: pl.: www.mindmeister.com ,
www.mind42.com , www.bubbl.us , www.coggle.it
- Ez a térkép a fogalmak kapcsolódását, egymáshoz való viszonyát
ábrázolja, segít megérteni az összefüggéseket, folyamatokat.
Fő célja a szemléltetés, gyakran tartalmaz képet. Lehet jegyzetelésre használni, új tananyag feldolgozására, vagy vizsgára való készülésre is.
Az offline-nal ellentétben többen szerkeszthetik egyszerre,
külön helyszíneken ülve; és pl. időben visszapörgethető hogyan készült el,
hogyan vették ki a csapattagok a részüket, de ennek ellenére amikor csak lehet akkor én az offline-t választom. :) Több teret enged a kreativitásnak a papír-ceruza kombó. és én pl.: a szóbeli vizsgákra való felkészülés során gyakran készítek ilyet. :)
- Ez a térkép a fogalmak kapcsolódását, egymáshoz való viszonyát
ábrázolja, segít megérteni az összefüggéseket, folyamatokat.
Fő célja a szemléltetés, gyakran tartalmaz képet. Lehet jegyzetelésre használni, új tananyag feldolgozására, vagy vizsgára való készülésre is.
Az offline-nal ellentétben többen szerkeszthetik egyszerre,
külön helyszíneken ülve; és pl. időben visszapörgethető hogyan készült el,
hogyan vették ki a csapattagok a részüket, de ennek ellenére amikor csak lehet akkor én az offline-t választom. :) Több teret enged a kreativitásnak a papír-ceruza kombó. és én pl.: a szóbeli vizsgákra való felkészülés során gyakran készítek ilyet. :)
·
- Virtuális osztálytermek: pl.: moodle,
különböző facebook csoportok
- A facebook többnyire az én életemben már ezért nem mellőzhető (pedig néha nagyon nagyon szeretnék elszakadni tőle hosszú időre), mert nagyon sok csoport van, ami a tanulmányaimmal kapcsolatos, pl.: a különböző csoportmunkáinkat itt tudjuk a leggyorsabban megbeszélni, idén ebből csak kb. 6 van... :)
- Wikik: pl: wikipédia www.wikispaces.com
- A facebook többnyire az én életemben már ezért nem mellőzhető (pedig néha nagyon nagyon szeretnék elszakadni tőle hosszú időre), mert nagyon sok csoport van, ami a tanulmányaimmal kapcsolatos, pl.: a különböző csoportmunkáinkat itt tudjuk a leggyorsabban megbeszélni, idén ebből csak kb. 6 van... :)
- Wikik: pl: wikipédia www.wikispaces.com
Az egyetemistákat mindig riogatják ezzel, néha azért mégis rákényszerülünk a használatára. :)
... És volt olyan kurzusunk ahol a követelmény között szerepelt,
hogy egy adott hibás wikit át kell szerkesztenünk.
Amit én nem használok (vagy nagyon nagyon ritkán) :
- Közösségi könyvjelzők: Pl: www.diigo.com, www.stumbleupon.com ,www.delicious.com
- Itt regisztráció után különböző linkeket tudunk
elmenteni, kategorizálni, címkézni; de akár csoportokat is hozhatunk
létre, előnye hogy nem csak az adott
számítógépen lementett linkeket találjuk meg a könyvjelzők között, hanem bárhol
( ahol internetelérésünk van).
- A megosztott tartalmak
értékelése, ajánlása a cél, de jellemzően
egyéb szolgáltatásokba épül be.
- Közösségi kérdezz-felelek szolgáltatások pl: Answers.com, Yahoo! Answers, Answerbag,
wikianswers,
- Üzleti közösségi oldalak: pl: LinkedIn, Xning
- Játék: Social Games
Ezeket a web 2.0es eszközöket nagyon sok tanítási/ tanulási folyamatban lehet(ne) használni..., bár órán említettünk már pár nagyon hasznos és kreatív példát ezekre, talán ez egy külön cikk lesz egyszer... A kérdés most bennem az, hogy ezeknek a digitális eszközöknek a kihasználatlansága vajon tényleg csak a "digitális generációk" közötti (kor)különbségből fakad, vagy közrejátszik-e más tényező, amit ha félreteszünk/leküzdünk valamilyen módon, akkor ezekkel az eszközökkel gazdagabbá (hatékonyabbá, élvezetesebbé) tudjuk tenni az oktatást? Egyre jobban örülök, hogy a szakdolgozatom is ilyen témában fog megíródni :D
Ezen az oldalon
további hasznos csoportosítások, linkek találhatóak még, nagyon ajánlom!
______________________________________________________________________
Források:
- Dr. Eszes I.
(2013). Digitális marketing. Letöltés helye: http://www.tankonyvtar.hu/en/tartalom/tamop412A/0007_e4_digitalis_marketing_scorm/a_web_2_0_fogalma_es_jellegzetes_vonasai_HhZ7wo0YUjj6YAIM.html
- Infonia
Alapítvány (2009). Web 2.0 az oktatásban.(p.19) http://www.infonia.hu/webketto_az_oktatasban.pdf
- web 3.0 http://www.konkoly.hu/staff/holl/w2-3.pdf ,
- http://www.mediakutato.hu/cikk/2010_01_tavasz/03_szemantikus_web
- http://www.mediakutato.hu/cikk/2010_01_tavasz/03_szemantikus_web
Képek:
- https://www.emaze.com/@AZILIRIQ/HERRAMIENTAS-DIGITALES-PARA-EL-CONOCIMIENTO.
- https://www.emaze.com/@AZILIRIQ/HERRAMIENTAS-DIGITALES-PARA-EL-CONOCIMIENTO.
- https://www.lifewire.com/what-is-web-3-0-3486623
- https://www.flickr.com/photos/jurgenappelo/7749190660/in/photostream/
- http://blogs.uab.cat/kerlyargos/
- http://teche.ltc.mq.edu.au/workshop-web-2-0-technologies/
- https://www.flickr.com/photos/jurgenappelo/7749190660/in/photostream/
- http://blogs.uab.cat/kerlyargos/
- http://teche.ltc.mq.edu.au/workshop-web-2-0-technologies/
Nagypon klassz, jól megírt, alapos poszt, Vivien, gratulálok!
VálaszTörlésjav: nagyon :)
VálaszTörlés