Az ismeretlen ismerős: Web 2.0


Töredelmesen bevallom, fogalmam sem volt mi a manót jelenthet az a web 2.0, amíg erről nem hallottam az IKT kurzuson. :D Természetesen rögtön rájöttem, hogy annak ellenére, hogy ezzel a fogalommal nem voltam tisztában, nap mint nap használtam. :) Úgyhogy gondoltam a következő cikk erről az ismeretlen ismerősről fog szólni! Csak hogy tudatosítsuk, mégis mit, miért, mire használhatunk, mi, digitális bennszülöttek... hogy aztán ennek tudatában a későbbiekben a pedagógia/ gyógypedagógia vizére biztonságosan evezhessünk.


 Kezdjük egy kis családfakutatással

 

A  web 1.0 volt a web 2.0 őse. Erre jellemző volt az egyirányú kommunikáció, a centralizált irányítás, így csak kevesen írták a tartalmat és főleg hosszú szövegek, dokumentumok voltak elérhetőek, amik között a felhasználók csak böngésztek, és ha megtetszett valami nekik, letöltötték.

A web 2.0 ehhez képest már kétirányú kommunikációt tesz lehetővé, és elsősorban a közösségekre épülnek, ahol a felhasználók közösen készítik el vagy osztják meg a tartalmakat, valamint egymással interaktív kapcsolatokat alakíthatnak ki. A szerver sem a centralizációt szolgálja, ez csak egy keretet ad, amibe bárki – bármi beleférhet.
(A web 2.0 kifejezést egyébként Tim O'Reillynek, az O'Reilly Media cég alapítójának tulajdonítják, 2004-ből.)
                                              
Ami pedig a web 2.0 utódját illeti, a web 3.0 sincs messze (vagy már épp ez is létezik), ami főként az integráló szerepe miatt jelent hatalmas előrelépést. A web technológia a jövőben egyre inkább személyre szabódik és egyre komplexebb megoldások, algoritmusok jönnek létre. Különböző tervek vannak arról, hogy hogyan lehetne az óriási mennyiségű információ között megtalálni leggyorsabban a legprecízebb találatokat. Egyik ötletük a különböző „robottitkárok”/ „elektronikus ügynökök” létrehozása, akik előre képesek felderíteni a weben elérhető információkat, szolgáltatásokat, és miután meggyőződtek a megbízhatóságról (különböző tanúsítványok átvizsgálásával), csak utána kerülne hozzánk, olvasókhoz. Illetve "értelmező" keresőmotorokat szeretnének létrehozni, hogy egy-egy találat ne csak a karakterek egyeztetése után jöjjön fel, hanem értelmezze is a szót a keresőben, és ezután akár több nyelven is a keresett szó értelmezésének megfelelő találatokat mutassa nekünk. Izgalmasan hangzik! :)

Visszatérve a jelenbe, a web 2.0-val  a tartalomfogyasztás új korszaka jött el, amit ez a táblázat összefoglal:

Azt tudjuk, hogy az email a postai levelezés virtuális párja, míg a Web 2.0-nek nincs „offline megfelelője”, mert olyan fokú kooperációt, közösségi együttlétet, tudásmegosztást valósít meg, mely a való világban elképzelhetetlen. Talán ezért is annyira nagy a jelentősége, ezért tudja formálni a közvéleményt, vagy tud új témákat, fogalmakat behozni a köztudatba...


Csoportosítási lehetőségek:

 

A Web 2.0 eszközöknek többféle csoportosítási szempontja létezik, vegyítem az órán hallottakat a tanulmányban lévőkével, illetve azzal, hogy  én (hogyan) használom vagy sem. :)
 
Amiket én is használok: 

- Közösségi oldalak: ugye nem kérdés mi ez? pl.: www.facebook.hu , www.myvip.huwww.myspace.com , www.moly.hu
- Azt hiszem 10. osztályos voltam, amikor facebookom lett, azóta pedig  egyre több lehetőséget találok benne, és egyre több funkcióját használom ki:
3 különböző tartalmú „oldalt” is létrehoztam a facebookon belül:
- a legrégebbi oldalam keresztény tartalmú posztokat tartalmaz: https://www.facebook.com/azeletvidamoldala/
- van egy kreatív tartalommal teli oldal: https://www.facebook.com/diy.otletborze/?fref=ts
- és egy pedagógiai tartalmú oldal: https://www.facebook.com/teachfromtheheartt/
(Az utóbbi két oldal azért jött létre, hogy a gépemre eddig lementett dolgok ne vesszenek el, és „hasznosan” tároljam valahol, ahol esetleg másoknak is jól jön egyszer.)

·     - Képmegosztó oldalak: pl. www.flickr.com , www.instagram.hu ,  www.pinterest.com , www.weheartit.com , www.picasa.comwww.creaticebommons.comwww.photobucket ,  www.országalbum.hu   
Nagyon nagyon szeretek képeket nézegetni és fotózni is, minden mennyiségben :D szóval nagyon 
sok ilyen oldalon fent vagyok – főleg bámészkodni, de az instagramon egy idő után én is elkezdtem posztolni. :) 

- Mivel szinte mindig zenét hallgatok, (tanulni is csak zenére tudok), ezért alap a youtube csatornák követése, hallgatása... és ha nem szól a zene, akkor pedig filmet, sorozatot nézek.

- más néven webnapló, amit egy személy vagy közösség gyakran bővít egy-egy bejegyzéssel.   
- Én szinte csak akkor olvasok blogokat, ha egy-egy cikk/tartalom felkelti a figyelmemet a facebookon böngészve.
- Ezeket látogatom általában: http://777blog.hu/    /    https://gyereketeto.hu/    /      http://krisztusbanmaradni-korralhaladni.blog.hu     /      www.tanárblog.hu +  még jó pár kreatív ötlettel teli blogot nézek néha. 
- Magát a blogírást, csak a kurzus tanulási naplója miatt kezdtem el használni, de nem rajongok ezért különösebben. (Ezerszer átfogalmazok egy „anyagot”, mire közzé „merem” tenni, és tőlem ez rengeteg időt vesz igénybe ..:) ) Ez a csoportunk blog címe : www.iktagyogypedagogiaban.blogspot.hu Jelenleg itt vagy! :) 

- Mikroblogok: pl.: www.tumblr.com , www.twitter.com 
- ez  a blog egy sajátos formája, ahol rövid terjedelmű bejegyzéseket lehet írni.
-  Én ezt is inkább csak olvasásra használom,  félévente felnézek twitterre, és megnézem mi történt egy-egy híres emberrel.

·          - Prezentáció megosztó oldalak:  pl.: www.prezi.com , www.slideshare.comwww.slideboom.com  , www.present.me.comwww.slidesix.com
- Kedvencem a prezi! Bár sokan ijesztőnek találják, szerintem egyszerű elsajátítani, 
és nagyon sok lehetőség rejlik benne, és könnyebben izgalmasabbá tehetjük 
 az előadásunkat egy ilyen prezivel, mint egy sima ppt-vel.Az egyetem sok 
lehetőséget biztosít nekünk arra, hogy sok témában tartsunk előadásokat 
az egyes kurzusokon. Íme néhány prezi, amit ezekre készítettem: 
      - Nem adom fel alapítványról -  https://prezi.com/wqi2uyjvditx/nem-adom-fel-alapitvany 
     -  Digitális forradalom a fogyatékosságügyben :  https://prezi.com/-0m_9zs0mzti/digitalis-forradalom-a-fogyatekossagugy-kezeben 
     - ez pedig az Egyenlő Bánásmód Hatóságról szól:  https://prezi.com/icln7nwpjs-z/egyenlo-banasmod-hatosag-ebh/ 
 
       - Online térképek: pl: www.googlemaps.hu  www.googleearth.com 
- Pesten ha új helyre megyek, az útvonalam gyakran a google-mapssel tervezem meg. 
Nagyon hasznos, hogy a BKV útvonalait is tartalmazza, bár ahogy egyre jobban ismerem Pestet, 
már magamtól rövidebb/ egyszerűbb utakat találok ki. De kezdőknek életmentő! :D

·         - Online gondolattérképek:  pl.: www.mindmeister.com ,  
   www.mind42.com ,   www.bubbl.uswww.coggle.it 
- Ez a térkép a fogalmak kapcsolódását, egymáshoz való viszonyát
ábrázolja, segít megérteni az összefüggéseket, folyamatokat.
Fő célja a szemléltetés, gyakran tartalmaz képet. Lehet  jegyzetelésre használni, új tananyag feldolgozására, vagy vizsgára való készülésre is.
 Az offline-nal ellentétben többen szerkeszthetik egyszerre,
külön helyszíneken ülve; és pl. időben visszapörgethető hogyan készült el,
hogyan vették ki a csapattagok a részüket, de ennek ellenére amikor csak lehet akkor én az offline-t választom. :)  Több teret enged a kreativitásnak a papír-ceruza kombó. és én pl.: a szóbeli vizsgákra való felkészülés során  gyakran készítek ilyet. :) 


·        - Virtuális osztálytermek: pl.: moodle, különböző facebook csoportok
     - A facebook többnyire az én életemben már ezért nem mellőzhető (pedig néha nagyon nagyon szeretnék elszakadni tőle hosszú időre), mert nagyon sok csoport van, ami a tanulmányaimmal kapcsolatos, pl.: a különböző csoportmunkáinkat itt tudjuk a leggyorsabban megbeszélni, idén ebből csak kb. 6 van... :)


      - Wikik:  pl: wikipédia   www.wikispaces.com
     - a  legegyszerűbb online adatbázis, bárki szerkesztheti a tartalmakat - úgyhogy ez azt a  veszélyt is magában rejti, hogy az információk nem épp a legmegbízhatóbb forrásból származnak.  
Az egyetemistákat mindig riogatják ezzel, néha azért mégis rákényszerülünk a használatára. :)
 ... És volt olyan kurzusunk ahol a követelmény között szerepelt, 
hogy egy adott hibás wikit át  kell szerkesztenünk.


Amit én nem használok (vagy nagyon nagyon ritkán) :
- Közösségi könyvjelzők: Pl: www.diigo.com, www.stumbleupon.com ,www.delicious.com 
- Itt regisztráció után különböző linkeket tudunk elmenteni, kategorizálni, címkézni; de akár csoportokat is hozhatunk létre, előnye hogy nem csak az adott számítógépen lementett linkeket találjuk meg a könyvjelzők között, hanem bárhol ( ahol internetelérésünk van).
- Közösségi értékelőszolgáltatások: pl. www.markmyprofessor.com 
-  A megosztott tartalmak értékelése, ajánlása a cél, de jellemzően egyéb szolgáltatásokba épül be.
- Közösségi kérdezz-felelek szolgáltatások pl:  Answers.com, Yahoo! Answers, Answerbag, wikianswers,
- Üzleti közösségi oldalak: pl: LinkedIn, Xning
- Játék: Social Games
- Virtuális világok :  www.secondlife.com

Ezek pedig virtuális virágok, mert végre tavasz van :D 


Ezeket a web 2.0es eszközöket nagyon sok tanítási/ tanulási folyamatban lehet(ne) használni..., bár órán említettünk már pár nagyon hasznos és kreatív példát ezekre, talán ez egy külön cikk lesz egyszer... A kérdés most bennem az, hogy ezeknek a digitális eszközöknek a kihasználatlansága vajon tényleg csak a "digitális generációk" közötti (kor)különbségből fakad, vagy közrejátszik-e más tényező, amit ha félreteszünk/leküzdünk valamilyen módon, akkor ezekkel az eszközökkel gazdagabbá (hatékonyabbá, élvezetesebbé) tudjuk tenni az oktatást?  Egyre jobban örülök, hogy a szakdolgozatom is ilyen témában fog megíródni :D

Ezen az oldalon további hasznos csoportosítások, linkek találhatóak még, nagyon ajánlom!
______________________________________________________________________

Források:
- Infonia Alapítvány (2009). Web 2.0 az oktatásban.(p.19) http://www.infonia.hu/webketto_az_oktatasban.pdf

Képek:
- https://www.emaze.com/@AZILIRIQ/HERRAMIENTAS-DIGITALES-PARA-EL-CONOCIMIENTO.
- https://www.lifewire.com/what-is-web-3-0-3486623
- https://www.flickr.com/photos/jurgenappelo/7749190660/in/photostream/ 
- http://blogs.uab.cat/kerlyargos/
- http://teche.ltc.mq.edu.au/workshop-web-2-0-technologies/ 


Megjegyzések

Megjegyzés küldése