A HANDS projekt 2008-2011 között, 10 partner fejlesztésével (6 országból) zajlott. Célja egy olyan komplex IKT eszköz fejlesztése és hatékonyságvizsgálata volt, ami (átlagos, illetve afölötti intelligenciájú) autizmussal élő serdülők társas viselkedéseit, ezáltal önállóságát és szociális integrációját segíti (kihasználva az eszköz hordozhatóságát és elérhetőségét). Nem új módszert alkotott, hanem meglévő módszereket helyezett digitális alapokra, illetve nem váltja ki a szakember szerepét (hiszen továbbra is a szakember individualizálja az alkalmazást, illetve ő tanítja meg a használatát). Fejlesztése és vizsgálata tudományos módszerekkel, friss kutatások alapján történt.
A felépítése
Két eszközből áll:
- Hands Mobile: okos telefonra készült felület, ami az autizmussal élő személynél van
- webalkalmazás: ez a felület a szakember számára készült, ezen keresztül tudja személyre szabni a tanuló számára az eszközt, illetve lehetőség van arra is, hogy a tanárok nemzetközi szinten ötleteket cserélhessenek egymással
Fő részei:
- napirend, naptár (értesítésekkel)
- segítő algoritmusok (folyamatábrák)
- társas helyzetek gyakorlása
Hatékonyságvizsgálat
A HANDS applikáció egyik fontos előnye, hogy valódi hatékonyságvizsgálata volt. (Ez az IKT támogató eszközök tekintetében ritka dolog a gyors technikai fejlődés és újítások miatt, ugyanakkor az evidenciaalapúság továbbra is fontos lenne. A hatékonyságvizsgálat demonstrálhatja egy szoftver hatékonyságát, segíthet a hibák korrigálásában, a további fejlesztési lehetőségek kijelölésében, illetve az érintettek és családjaik felé felelősséggel tartozunk abban a tekintetben, hogy valóban hatékony módszereket alkalmazzunk. A HANDS projekt hatékonyságvizsgálatáról az egyetemen pozitív példaként tanultunk.)
Az alkalmazás tesztelésében 54, nagyjából azonos életkorú diák (4 ország 4 iskolájából) vett részt (mindegyiküknek autizmus diagnózisa volt, de ezt először is több eszközzel megerősítették, illetve mérték intelligenciájukat is). A tanulókat párokba állították (hasonló életkor, hasonló IQ, azonos oktatási körülmények), majd a párok egyik tagja a tesztcsoportba, a másik a kontrollcsoportba sorolódott (ez random módon történt).
A gyermekek saját felmérései alapján individualizáltan egy önellátási és egy társas célviselkedést határoztak meg. A tevékenységről feladatanalízist készítettek (a lehető legkisebb lépésekre bontották, és felmérték, melyik lépést mekkora segítséggel tudta teljesíteni – a segítségek meghatározása a prompthierarchia alapján történik), emellett rögzítették az érintett személy érzelmi állapotát, egyéb reakcióit. A kontrollcsoport a tevékenység végzése során papíralapú segítséget kapott, a kísérleti csoport a HANDS applikációt.
A hatékonyságvizsgálat korlátai: viszonylag kis elemszámú volt, illetve az elemzés nem vak (nem is lehet az, hiszen a felmérés közben látszik, hogy milyen eszközöket használ), de az eredmények azt sugallják, hogy a digitális eszköz jobban segít, mint a nem digitális. (A vizsgálat eredménye már akkor is pozitív lenne egyébként, ha ugyanolyan hatékony lenne, hiszen a mobil eszköznek sok praktikus előnye van a papíralapú változattal szemben.)
A hatékonyságvizsgálat a feladatanalízisen kívül több más módszerből is állt:
- SRS (Social Responsiveness Scale) – az Amerikai Egyesült Államokban sztenderdizált kérdőív, szülők és tanárok töltötték ki előtte és utána a tanulókról, a szociális képességekre vonatkozik
- HANDS követő kérdőív – autizmus-specifikus területekre, önellátásra kérdez rá, a szülők és a tanárok töltötték ki előtte és utána a tanulókról
- a használat adatainak követése
- tekintetkövetéses vizsgálat (mennyire alkalmas az applikáció felépítése arra, hogy autizmussal élő személy használja?)
- szülői, diák és tanári interjúk (kvalitatív rész)
Az eredmények:
- nincs igazi korreláció a pedagógus-szülő megítélésében
- nincs igazi különbség az előtte-utána értékek közt, nincs igazi különbség a kontrollcsoport és a vizsgált csoport közt – illetve a kimutatott hatások elég szórtak és szerteágazók
- kiderült, hogy aki többet használja, az nagyobbat fejlődik ezeken a területeken (nem mindegy, hogy mennyi segítséget kap ezen keresztül) – a vizsgálat során változatosan, a vártnál kevesebb időtartamban használták az eszközöket
Források
Megjegyzések
Megjegyzés küldése