„Telefonokat elő! Digitális röpdoga!”

Igen, jól olvastad a címet!...

Gondolkodtam, vajon mi lehet az, amivel talán a pedagógusok nagy részét rá lehetne venni, hogy bátrabban merjenek web2.0-ás eszközökhöz nyúlni az oktatás során, és meglássák azt, hogy ez nem feltétlen jelent plusz energia befektetést, sőt ezzel, akár sok energiát, és időt is spórolhatnak meg maguknak.
A dolgozatírás nem álom, de a dolgozatjavítás sem enged időben aludni térni, így mutatok két weboldalt, ami „annak ellenére”, hogy web2.0es eszköz, megkönnyítheti a tanárok életét, és még lehet, hogy a dolgozatírás kicsit „élvezhetőbbé” válik a tanulók számára is.

Redmenta - avagy „Dolgozatok piros toll nélkül”

http://redmenta.com/ A nevéből lehet, hogy nem jönnétek rá, de ez egy magyar fejlesztésű weboldal, két 20-as éveiben járó fiatal találta ki, név szerint Mérő Bálint és Bordás Ádám. 

Az oldal segítségével különböző gyakorló feladatsorokat, házi feladatokat, felmérőket lehet készíteni, akár meglévő feladatok felhasználásával. Ezek a feladatlapok, felmérők színesíthetőek képekkel, videókkal, és különböző képletek feldolgozására is alkalmas. 
A dolgozatoknál külön be lehet állítani, hogy mikor kezdődhessen a megírása, mennyi idejük van rá, és a puskázás lehetőségét is csökkenteni lehet azzal, hogy véletlenszerűen jönnek a kérdése és a válaszok is. A dolgozatokat az előre megadott helyes válaszok alapján algoritmusok értékelik, de a pedagógusnak lehetősége van arra, hogy szövegesen is értékelje a dolgozatot.
A tanulókat meghívhatjuk a dolgozatok kitöltésére, vagy ha regisztrálnak külön csoportokat is lehet létrehozni az osztályok számára, akik telefonról, tabletről de PC-ről is válaszolhatnak a kérdésekre

Most szerdán gyakorlaton ismét tanítani fogok, 3-4. osztályos tanulásban akadályozott tanulóknak olvasást, így gondoltam összeállítok egy online feladatsort is az óra témájával kapcsolatban, mialatt bemutatom nektek az oldalt! :)  (Természetesen tanórán 4 szinten vannak differenciálva a feladatok, és tekintve hogy a feladattípusok korlátozottak, online csak egy szinten készítettem el.)
Egy nagyon egyszerű, gyors ( és ingyenes) regisztráció segítségével rögtön az Új feladatlap létrehozására kattintottam.

 
Ezután (ismét) egy egészen letisztult felület nyílik meg. Először a feladat szövegét lehet megadni (az én esetemben ez a mese szövege is ide került be) és 7 feladattípus közül lehet jelenleg választani. 
Ez lehet: egyszeres vagy többszörös választás, Igaz- hamis, kifejtőst, rövid válaszos, párosítós vagy sorrendbe helyezős. 










 itt folyatódik. -->








A feladat elkészítése után be lehet írni válaszmagyarázatot is, ha jól értelmeztem ez a pedagógus írásbeli visszajelzése pl. egy elrontott válasznál megmagyarázza mi a helyes válasz.
Különböző címszavakkal láthatjuk el a feladatlapot, ez megsegíthet a későbbiekben a feladatok visszakeresését is, valamit beállíthatjuk, hogy privát, vagy publikus legyen a feladatlapunk. 
 Valamint rákérdez arra a mentés gomb megnyomásakor hogy az egyes válaszokra hány pontot szeretnénk adni (ez ugye dolgozatnál fontos!)
 A feladat mentés után, ismét jobb felül az "új feladat létrehozásával" bővíthetjük a feladatlapunkat.


 (... a népmese megkeresésével, átfogalmazásával és a 4 feladat online elkészítése szerintem 5 percet sem igényelt. :) ...)

Ez után még a feladatlap címe mellett lévő fülek segítségével különböző beállításokat tudunk elvégezni, pl.: hogy a teszt kitöltésére mennyi időt adunk (ez dolgozatnál fontos lehet, ha csak házi feladatnak szánjuk kevésbé), illetve itt még a kitöltések számát is be lehet állítani, ami szintén dolgozatnál lehet elég csak egyet beállítani ( :D , de egy gyakorló feladatsornál jó ha végtelenített ... elvégre ismétlés a tudás atyja. :)



Ha úgy érezzük elég feladatot készítettünk el,  és mindent beállítottunk a feladatlapok fülre kattintva (bal oldalt, felül, a Redmenta felirat mellett) az összes saját tesztsor fog megjelenni.
Azok közül kiválasztottam az elsőt (vagyis egyetlent eddig. )


(Az emberke alak itt azt jelzi, hogy hány ember töltötte ki eddig a feladatsort. (1=  Én :) Muhaha)

Az adott feladatra kattintva bejön egy újabb oldal, ahol különböző dolgokat lehet még beállítani: pl. itt lehet még újra szerkeszteni, vagy klónozni, mappába rendezni, nyomtatni ( Az üres feladatlapot is ki lehet, illetve a megoldó kulcsot is Qr kóddal... tehát nem csak online hasznosítható a feladatlap. )
 
Jobb oldali oszlopban pedig látszik a feladatlapot kitöltők neve, és pontszáma is (fekete sáv védi az anonimitásomat :D ). Ezt megnyitva lehet az olyan kifejtős feladatokat külön pontozni, ahová nem adott meg konkrét választ a pedagógus előre.
A fekete sáv rejtette névre kattintva egyébként külön megjelenik a kiértékelés feladatonként, nem csak egy százalék, hanem az is, hogy melyik feladatot rontotta el.


A teszt kitöltése utána kitöltőnek is kiírja a pontszámot! :D  (azonnali visszacsatolás! )  (életem leggyorsabb tesztje...:D )




Tényleg ilyen egyszerűen és gyorsan lehet elkészíteni/ kitölteni egy feladatsort! Ezeken a bemutatott funkciókon kívül még számos lehetőséget rejt az alkalmazás, ajánlom böngészgetésre, és alkalmazásra is!  :)
 E rövidke idő alatt szerzett tapasztalataim:

Előnyök: 
- Egyszerű, letisztult a kezelőfelület, gyorsan meg lehet tanulni a használatát. (!)
- Nagyon gyorsan el lehet készíteni a feladatlapokat.
- A feladatlapok újrahasznosíthatóak, akár meglévő gyakorló tesztekből később a dolgozatot össze tudjuk állítani.
- A feladatlapokat megoszthatóak a kollégákkal.
- A diákok saját telefonról használhatják, nem igényel túl nagy digitális felszereltséget.
- Az, hogy ilyen eszközökről is írhatnak dolgozatot, segíthet csökkenteni azt a stressz, amit a tanuló egy teremben ülve papír – ceruza helyzetben él át!
- A telefon mindig kéznél van, így egy házi feladatot akár buszon ülve is megírhatják.
- Egy ilyen online feladatlappal is színesíthetjük a tanórákat (én főleg felső tagozatban tudom elképzelni az ilyen jellegű felhasználását- DE mivel ki lehet nyomtatni, ezért igazából bármikor alkalmazható feladatlapként telefon nélküli korosztálynál (ha létezik még ilyen :D )
- Óriási előny hogy tényleg ki lehet nyomtatni a feladatlapot, és a "megoldókulcsot" is. 
- A pedagógusok időhiányára ez is egy segítő megoldást!
- Mert szerintem menő telefonról házit és dolgozatot írni :D
Hátrányok
- Minimális digitális felszereltség és használati tudás szükséges (pedagógus és tanuló részéről is)
- A pedagógusoknak a digitális világban ici-picit tudniuk kell tájékozódniuk, (vagyis inkább akarniuk kell (nem mentegetőzni, és akkor könnyen megtanulhatják)
- A feladattípusok számát még elég korlátozottnak tekintem, (bár ez folyamatosan fejlődik még!) el tudnék képzelni még kép párosítós feladatot, vagy mondat kiegészítést stb...

Ó, ha esetleg kíváncsi vagy erre a feladatra, és élesben kipróbálnád milyen online kitölteni egy mókás, rövid szövegértéses tesztet (kb. 1,5 – 2 perc) íme a link:
Az antilop és a pók feladatlap

De nyomtatott formájában gyorsan megmutatom milyen feladatlapot készítettem, ha nincs kedved kitölteni:




_________________________________________________

Egy másik hasonló célú (de angol nyelvű) tesztkészítő oldal a Wizer.me is. 

Erről a programról már szerencsére készült egy bemutató poszt, pont az Ikt kurzusunk oktatójától, úgyhogy katt ide, és ismerd meg ezt is: Digitális oktatási eszközök 9. – Wizer.me 

__________________________________

Befejezésnek egy kis móka, már ha április elseje van :) 

 Források:




Megjegyzések

Megjegyzés küldése