Sokáig a látássérült emberek csak
tapintható írásrendszereken (leggyakrabban a Braille íráson keresztül)
férhettek hozzá önállóan írott szövegekhez. Ez azonban a technika fejlődésével,
és a képernyőolvasó programok megjelenésével ma már nem így van – ennek az
információszerzésnek ugyanis sok előnye van (gyorsabb, helytakarékosabb, olcsóbb,
sokkal több információ hozzáférhető – hogy csak a legfontosabbakat említsem).
Az új, audió-alapú technológiák
természetesen sok vitát generáltak azzal kapcsolatban, hogy vajon szükség van-e
még egyáltalán Braille írásra? Az Amerikai Egyesült Államok sokszor idézett
statisztikái szerint náluk például csak a vak emberek 10%-a tud Braille írást
olvasni. Összességében azonban sok érv szól a Braille írás mellett: igazi
olvasni tudást (annak minden fejlesztő hatásával) csak így lehet elérni, segíti
a nyelvi tudatosság fejlődését, nagyobb önállóságot biztosít (lásd gyógyszerek
Braille feliratai, akadálymentesítés Braille feliratok segítségével, stb.),
Én azonban ebben a bejegyzésemben
a Braille írás és az IKT kapcsolatának másik oldaláról szeretnék írni: arról,
amikor támogatják egymást – ezek az „e-Braille” technológiák.
I. Braille kijelző
Az elektronikus eszközök
akadálymentesítése legtöbbször felolvasóprogramok segítségével történik, de létezik
ennek is alternatívája vagy kiegészítője a Braille kijelzők formájában (sőt,
létezik olyan tablet is, ami például csak Braille kijelzőből áll). Ezek
frissíthető kijelzők, amelyek a számítógéphez és más eszközökhöz is
csatlakoztathatók. (Bizonyos modelljeiben Braille alapú gépelésre is lehetőség
van, de a képen látható modellnél például a számítógép billentyűzetén történik
továbbra is az írás.) Különösen hasznos lehet például siketvak személyeknél,
ahol a képernyőolvasó használata sem lehetséges. Összességében ez a kijelző
azonban nem olcsó, és nem is széles körben használt.
Alapvetően ez az az eszköz, ami
az ötletet adta a bejegyzéshez. Még jelenleg is fejlesztés alatt áll, de
koncepciója figyelemre méltó. Célja, hogy a síkírással kinyomtatott szöveg
valós időben, egyszerűen és olcsó eszközzel Braille kijelzőn olvashatóvá
váljék. Az eszköz a tervek szerint az oldalt egyben lefényképezi, és
átalakítja, így nem lesz arra szükség, hogy a vak felhasználó a papíron
mozgassa, és így nem ad esélyt a sortévesztésre. Jelenleg még csak hat karakter
megjelenítésére alkalmas, de ezt tervezik bővíteni. Összességében ez egy jó
lehetőség lehet arra, hogy még több mindennapi helyzetben (pl. szerződések
aláírása) önállóvá válhasson a látássérült személy.
Számomra viszonylag új
információ, hogy az érintőképernyős eszközök esetében léteznek olyan
applikációk, ahol a szövegbevitel történhet Braille karakterek segítségével (a képernyőbillentyűzetet
kiváltva). Ilyen például a Soft Braille Keyboard Androidos készülékre, ahol a fent látható módon, a Braille írógép billentyűihez
hasonlóan vihető be szöveg minden olyan esetben, ahol egyébként billentyűzet
állna rendelkezésre. Ezek az eszközök lehetővé teszik azt is, hogy amit a
tanuló Braille írásban ír, az mások számára hozzáférhető legyen síkírásban.
IV. Braille tanulás IKT eszközökkel
Természetesen látássérült
gyerekek számára is lehet motiváló, ha az olvasás, írás tanulásának/gyakorlásának
egy része történhet IKT eszközön, játékos formában. Több applikáció is van, ami
ezekre az igényekre válaszol:
Ez az iPad applikáció VoiceOver
(ez az iOs szerverek képernyőolvasó programja) és Braille kijelzővel együtt
tanítja a gyerekeket a Braille ábécére, illetve gyakoroltatja velük azt. Több
szempontból személyre szabható. (Például hogy mi legyen a kijelzőn, melyik
betűk kerüljenek szóba, tanítson vagy gyakoroltasson.) Aranyos mesés kerete
van, a feladatokkal Madilyn kutyájának, Ruffnak lehet csontokat gyűjteni. A
végén a szülő/szakember számára hasznos elemzést ad arról, hogy melyik betű
tanulásában hol áll a gyermek.
Arra vigyázni kell, hogy ezek az
applikáció angol nyelvű. Az angol és magyar Braille karakterek bár átfedésben
vannak, mégsem egyeznek meg, vannak különbségek, így erre mindenképpen figyelni
kell, ha magyar nyelvű látássérült gyerek tanul vele. (De itt például kivehetők
a nem egyező karakterek, illetve a képek alapján lehetőség van saját karakter
létrehozására is, ami például az ékezetes betűknek lehet megfelelő.)
Egy videó, ahol a névadó Madilyn
tanul az applikációval:
Az előző alkalmazás
továbbfejlesztett változata. Az egyes betűk megtanulása után nyilván valóan
fontos az összeolvasás, illetve a Braille rövidítések (a gyakori szavak
rövidebb alakjának) megtanulása is. Ez az applikáció a fentiekhez hasonló módon
működik, és többféle feladata van: betűzés, több szóból hallott szó
kiválasztása, szókereső, Braille „építő”, többszörös választás. Nyilvánvalóan ez az applikáció angol nyelvű (vagy angol
Braille-t tanuló) gyerekeknek lehet megfelelő, de szerettem volna megmutatni, mert
egy jó lehetőség lenne magyar nyelven is megcsinálni.
(Egyébként más, bármilyen személyes vagy
szakmai okból Braille írást tanulni kívánó látó embernek elérhető ezen kívül
többféle applikáció még.)
Források
https://en.wikipedia.org/wiki/Refreshable_braille_display
http://www.smithsonianmag.com/innovation/device-translates-text-braille-real-time-180963171/
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dalton.braillekeyboardhttp://www.smithsonianmag.com/innovation/device-translates-text-braille-real-time-180963171/
Megjegyzések
Megjegyzés küldése