Hogy játszik, ha látássérült?

Az asszisztív technológiák témájától egy bejegyzés erejéig másfelé fordulok, hiszen az IKT eszközök, technológiák nem csak támogatásra, de szórakozásra is szolgálhatnak: szerencsére ebből nem maradnak ki azok sem, akik látássérültek.
De vajon hogy játszik egy látássérült/vak ember a számítógépen vagy a telefonján? Van olyan játék, amit látássérültek és látók egyaránt használhatnak? Mitől függ, hogy egy ilyen játék tényleg élvezhető és önállóan használható lesz-e vagy marad egy kedves próbálkozás?
Bejegyzésem ezeknek a kérdéseknek mentén mutat be néhány vakok, látássérültek által (is) használható játékot. A válogatás és a véleményezés szubjektív, két vak tanítványom kértem meg saját jó és rossz tapasztalataik elmesélésére, akik természetesen kamaszként a téma szakértőinek számítanak. Külön megjegyzem, hogy bár így is elég sok, ez még közel sem minden lehetőség. :) (Illetve az érdeklődés miatt nagyrészt stratégiai, akció játékok fognak előkerülni, néhány ügyességi játékkal kiegészítve.)

1. Néhány játék bemutatása és szubjektív értékelése
Force Musketry
Ez egy magyar fejlesztésű játék. A jövőben játszódik, ahol szörnyek támadják meg a Földet, utolsó reményük pedig a játékos: meg kell ölnie a szörnyeket, és meg kell szereznie a kristályt. A legjobb része a lányok szerint a szereplő hangja (külön kérte, hogy írjam: ez az egyik legfontosabb szempont mindig), egyébként a többi hang néhol furcsa (például olyan, mintha műanyag padlón lépkednénk). Különösebb stratégia nem kell hozzá, így kezdőknek jó választás lehet.

Tombhunter
Története szerint egy régész vagy, aki egy templomot fedezett fel, és mitológiai alakokat keres benne. Érdekes története van, és kiszámíthatatlan a játék (jó értelemben), azonban kifejezetten nehéz, már az első pálya is, különösen guide nélkül. A hangok és a zene jók, ellentétben a második részével (illetve az még nehezebb is lett).

Survive the Wild!
Ez az abszolút személyes kedvence az egyik lánynak. A története szerint sugárzás volt a városban, legjobb barátod elvesztetted, és kitettek egy lakatlan szigetre – innentől azonban a történet sokféleképpen alakulhat a játékos lépéseitől függően. Tulajdonképpen több játékos által játszható szimulációs játék, ami nagyrészt realisztikus (kisebb hibáktól eltekintve, mint például, hogy teljes sötétben is meglátod az epret a földön, illetve hogy prémium felhasználóként bármennyi dolog elfér a hátizsákodban – ezt kiemelte a tanítványom, mármint hogy őt zavarják az ilyen logikai bökkenők a játékokban). Nagy erőssége egyrészt, hogy a hanghatásoknak és a történetnek megfelelően könnyen beleélheted magad, illetve másik erőssége, hogy nagyon jó nemzetközi online közösség alakult ki körülötte, ahol például versenyeket is szerveznek, illetve folyamatosan több adminisztrátor felügyel.

Lighttech Interactive Games
Ide több játék tartozik, amik összességében jók, de sok hibát tartalmaznak (például az egyik nem mentett). Két példa rá:
Light Locator: Ez a játék a jövőben játszódik, ahol egy terrorista bombát helyezett el a városházába. Ez egy sokszintes épület, ahol szintenként 10 terem van, mindenhol tele konferenciával. Egy sugárzás detektor segítségével gyorsan végig kell rohanni a házon, és megtalálni a bombát, így megmentve az embereket. Az, hogy pontosan mennyi idő van, a nehézségi szinttől függ. Hátránya a hangminősége, illetve a zenéje.
Treasure Mania: Ez az eddigieknél egy alapvetően nyugodtabb, pihentető játék. Jó a zenéje, a hangulata. A történet szerint egy spanyol ember vagy, egy kis vitorlás hajóval, és kincseket keresel a tengerben a detektorod segítségével. A kincset megtaláláskor fel kell húzni, illetve ezen kívül el kell kerülni a sziklákat, halat fogni magadnak, illetve az ellenségekkel is vigyázni kell. Bizonyos bonyodalmak, például viharos időjárás és összebogozódott kötél is nehezítheti a feladatot.
Egy videó, ahol bele lehet nézni a játék működésébe:


Tarzan Junior
Svéd fejlesztő játéka, amiben Tarzan fiával kell különböző pályákon végigmenni. Összességében a lányok inkább negatívan, mint pozitívan értékeltek ezt a játékot. Több hibát megfogalmaztak: rossz a hangminőség (néhol furcsa is, például a lépéseket csak az egyik fülben lehet hallani), sokáig az egyik pálya mindig lefagyott (ezt már javították), a története furcsa (Tarzan fia miért ölné meg a majmokat?), az első pályán nem lehet visszafelé menni… Amit viszont pozitívumnak fogalmaztak meg, hogy rá lehet ugrani az elefántok hátára.
Egy videó, ahol egy látássérült lány bemutatja ennek a játéknak a használatát:


Q9
Q9 egy földönkívüli neve, aki tévedésből bolygónkra tévedt, és szeretne hazamenni. A játék során mi irányítjuk őt, megküzdve egyre több, erősebb ellenséggel. Választható kétféle fegyver, illetve pajzs; eleinte dzsungelben, majd hegyen kell harcolni, az utolsó pályán pedig a főnököt kell legyőzni. Néhány kevéssé realisztikus dolog van benne (például amikor a hegyre megy is olyan a hangja, mintha egyenesen menne). Az utolsó pályán a főnöknek a lányok véleménye szerint jó a hangja (egyikük nem is annyira szerette volna legyőzni ezért).

Az előzőekhez képest ez egy más típusú játék, de ezt is szerettem volna bemutatni. Ez egy régebbi játék, egy kormánykerékből (vagy egyszerűbb verzióiban egy egyenesből) áll, amin különböző körök, gombok vannak. A játékosnak különböző feladatokat kell teljesítenie, egyre gyorsabban. Számtalan változata létezik, és játszható több játékossal is (bár ebben a játékban a látóknak kifejezett előnyük van). Természetesen ma már van mobilos verziója is, például iPhone-ra a Bop it! Smash.
Két videó, amiből kiderül, hogy ez a játék (illetve ennek a nem számítógépes verziója) minden korosztály számára izgalmas lehet:


Super Liam
Nem realisztikus a játék története, ám ez cseppet sem zavaró. Főszerepben egy 17-18 éves, tipikus kamasz fiú áll (aki egyébként maga a fejlesztő), a játékos őt irányítja. A történet szerint egy tudós kifejleszt egy földönkívüli robotot (akit X1-nek hívnak), őt kell megállítani, mivel el akarja foglalni a Földet. Miközben a játékos őt keresi, másokkal is harcokba bonyolodik, akadályokat kell átugrania, illetve más kihívásokkal is szembesül. A végén célja X1-et megölni, de ő is felrobban, mivel megnyomja a laborban a gombot. A végén kifejezetten jó a hang, összességében pedig a játékot nagyon pozitívan értékelték. Egyébként ebből a típusból az egyik első, akadálymentes formában is kiadott játék.
Egy videó, ahol a fejlesztő maga játszik a játékkal:


Kringle Crush
A játék története szerint Mikulás manóinak elege lett a munkából, és bosszút akarnak állni az ajándékok megrongálásával. A játékos feladata, hogy a Mikulásnak segítsen összegyűjteni legalább 40 ajándékot. A játék jó ugyan, története (és a végén az üzenet) aranyos, de egy idő után nagyon könnyű, nehezíteni kell rajta. Kiemelték még, hogy a menü zenéje és a hangszóró teszt is jó.
Egy bemutató videó:


Max
Ezt a játékot még látásfejlesztésről ismerték, vakok számára nem megfelelő, de fénylátás fejlesztésére már alkalmas (és látók is játsszák). A játék során fényes pontok vannak, ezek a gyümölcsök, amiket a szintén látható kukaccal kell megetetni. Saját gyermekkori emlékeik alapján ez motiváló játék volt.

Scape Skate
Az első kifejezetten csak hanggal működő gördeszkás játék. Akadályokat kell átugrani, különböző hanggal jelölt falakkal, különböző ugrási módokkal. Nagy pozitívuma, hogy életszerű.

Audio Game Hub („Keep your ears wide open!”) http://www.audiogamehub.com/
Ezt a játékot nekem is volt alkalmam kipróbálni, ugyanis mindenféle látásteljesítménnyel izgalmasan játszható (a verzión belül állítható, hogy kérsz-e vizuális segítséget, ez pedig letisztult, gyengénlátóknak is megfelelő – illetve vizuális segítség mellett is megmaradnak a hanghatások). Többféle játék közül lehet választani az alkalmazáson belül: például van vadászós (az állatot hang alapján lehet megtalálni: ha közel vagy hozzá, a hang gyorsul), illetve célbalövős (szintén hang alapján lokalizálhatod, hogy a céltáblán belül merre irányítod a lövésed, pontozza). Különösen vicces részei, hogyha nem a megadott helyre célzol, széttörhetsz például üveget (aminek vicces a hangja), vagy méltatlankodik a közönség (szintén vicces). Előnye még, hogy több platformon (okostelefonon, tableten és számítógépen) is lehet játszani, illetve hogy valóban mindenki számára élvezetes lehet.
Egy bemutató és rövid részletek ebből a játékból:



II. Mi tehát a fontos és mi kevésbé?
A lányok véleménye szerint tehát fontos, hogy a játékban:
  • „jók legyenek a hangok”
  • a hangeffektek realisztikusak legyenek
  • ha realisztikus környezetben játszódik, története legyen valóban valósághű
  • önállóan is játszható legyen
  • pozitív, ha van lehetőség  valamilyen közösségbe való bekapcsolódásra is általa

És kevésbé lényeges például az, hogy a játékban karakterük lát vagy sem – egészen addig, amíg realisztikus. (Azért amikor a vak apukának kellett megmenteni a világot, látó kislánya irányításával, de más pályákon meg nem szólalt meg, mielőtt például egy szakadékba estünk volna… Szóval az ilyen logikai nehézségeken kívül tulajdonképpen nem fontos.)
Számomra pedig a beszélgetés pozitív tapasztalata az volt, hogy valóban játékok viszonylag széles kínálata próbál a látássérültek igényeinek is megfelelni, és ez többnyire sikerül is. (Ehhez valószínűleg az is hozzájárul, hogy a fejlesztő informatikusok egy jelentős része maga is látássérült.) Az is pozitív, hogy sokszínűek ezek a játékok, ugyanúgy van ügyességi, mint például stratégiai is köztük. Érdemes az eredetileg nem inkluzívra fejlesztett játékokat is kipróbálni látóként is – bár az biztos, hogy sokkal nehezebb dolgunk lesz.

Források
Először is köszönöm a körültekintő tájékoztatást és a személyes nézőpontot Dominak és Kaszinak! :)

Részletesebb bemutatókhoz, illetve további hasonló játékokhoz ajánlom Jesse Anderson csatornáját, aki szintén maga is látássérült.

Megjegyzések